Minder tijd onder de motorkap, en meer tijd bij het gezin. Voor Joris Vos kwam de coronacrisis als een vloek en een zegen.
“Een vloek omdat ik als ondernemer de pauzeknop moest indrukken. Een zegen omdat ik in volle coronacrisis voor de tweede keer papa werd”, glimlacht hij. “Bij de geboorte van ons eerste kind werd ik dezelfde dag nog in de showroom verwacht voor de overhandiging van een auto. Dat was ditmaal gelukkig anders.”
Door de coronacrisis moest Joris wel van de ene dag op de andere schakelen van zesde versnelling naar volledige stilstand. “Al snel was het duidelijk dat het geen zin had voor ons om een plan B te bedenken. De deur moest dicht. Punt. De bonustijd heb ik gebruikt voor het gezin. En om na te denken hoe we ons bedrijf klaar kunnen stomen voor het tijdperk na corona.”
Hoe dat tijdperk er kan uitzien? “Een auto kopen is voor de meeste mensen niet hetzelfde als een mixer die ze online bestellen en aan huis laten leveren. Vaak willen ze het stuur eens vastpakken, even tegen de banden trappen, … ze willen de wagen kunnen zien, horen, voelen en ruiken”, stipt Joris aan. “Maar voor een groter wordende groep is een auto online kopen al geen drempel meer. Dat merk ik ook bij mijn klanten. Ik denk dat die ‘afstandseconomie’ nog meer aan belang zal winnen, ook in een traditionele sector als de onze. Daarom hebben we de voorbije weken onderzocht hoe we onze tweedehandswagens online extra in de kijker kunnen zetten door bijvoorbeeld virtuele presentaties. Daarnaast hebben we ook op een blog gebroed om meer te kunnen connecteren met ons publiek.”
"Ik denk dat die ‘afstandseconomie’ nog meer aan belang zal winnen, ook in een traditionele sector als de onze."
“Elke dag in de auto stappen om naar het werk te rijden? Ik denk dat dit voor velen verleden tijd zal zijn. Zowel voor veel werkgevers als werknemers waren de afgelopen weken een heel interessante testcase op vlak van mobiliteit en telewerk”, oordeelt Joris. “Komt daarbij dat de mensen de komende jaren wellicht meer de vinger op de knip zullen houden. Dat zijn uitdagingen - naast het klimaatvraagstuk - waar ik voor mijn business rekening mee hou, maar die ook opportuniteiten kunnen opleveren.”
“Onzekerheden houden je scherp als ondernemer. En gelukkig maar. Als iedereen achterover leunt, dan hebben we morgen geen economie meer. Ondernemen is risico nemen. En meer dan ooit zijn er durvers nodig”, geeft Joris nog mee. “Wil je ondernemen? Dan is het bijna een maatschappelijke plicht om dat nu te doen. Want we zullen in de toekomst meer dan ooit durvers en ondernemers nodig hebben.”