Piloot, astronaut, politieagent, vrachtwagenchauffeur of zelfs huisschilder: dat waren als kleine jongen mijn droomjobs. Het is iets met computers geworden. In de loop van de voorbije jaren is daar bijna ongemerkt een tweede job bijgekomen. Een functietitel kan ik daar niet op plakken, die zijn trouwens bij Legend Motors niet zo belangrijk. Het heeft te maken met een tijdrovende bezigheid in een autobedrijf. Wagens worden opgehaald bij garages en bij particulieren, wagens hebben onderhoud nodig en worden naar ons service center gebracht. Soms is een kleine herstelling nodig aan de carrosserie en dus moet de wagen verplaatst worden naar de vaste partner die voor ons alle herstellingen aan het koetswerk uitvoert. De bandencentrale en de carwash bevinden zich gelukkig dichtbij Legend Motors, want daar passeren we zeer geregeld. Wagens moeten gekeurd worden voordat ze kunnen verkocht worden. Soms wordt een wagen zelfs thuis of op het bedrijf van de klant geleverd. In veel van deze gevallen zijn twee chauffeurs nodig: we rijden met twee wagens naar de bestemming, laten één wagen achter en keren dan met de tweede wagen terug.
Zo heb ik gedurende de voorbij jaren de kans gekregen om met veel verschillende automerken te mogen rijden en in die jaren heb ik een plezier ontdekt dat ik voorheen niet kende : het rijden op zich. Een wagen besturen over een wat langere afstand wordt een zen-moment in de dag waarin de gedachten enerzijds geconcentreerd zijn op de baan en tegelijkertijd krijgen de gedachten een onbegrensde vrijheid om creatief van het ene idee op het andere te springen; vaak ontstaan op zo'n momenten de meest sprankelende ideeën en worden oplossingen gevonden voor problemen die 's ochtends nog onoplosbaar leken. Rijden is de verplichte lijn volgen die door het landschap getrokken is en tegelijkertijd minuut na minuut verrast worden door nieuwe horizonten na heuvels en dalen, bochten en kruispunten, bebouwde kommen en uitgestrekte vergezichten.
De appreciatie voor bepaalde automerken heeft in die jaren op een natuurlijke wijze vorm gekregen. Er is een voorkeur gegroeid voor bepaalde merken omdat die erin slagen het verlangen naar dat ultieme in "het rijden op zich" op excellente wijze te vervullen. Deze voorkeur is echter zo subjectief en persoonlijk, dat er wat schroom is om die merken echt bij naam te noemen.
Stilte, ruimte, zitcomfort, beheersbare kracht, veiligheid, ergonomie en uitstraling zijn elementen die samen kunnen zorgen voor een intuïtieve beleving die ontstaat tijdens het rijden; chauffeur en wagen versmelten tot een harmonische éénheid die als eenvoudig en vanzelfsprekend wordt ervaren. Dan ontstaat dat "moment suprême" dat iedereen herkent die het al ervaren heeft en dat voor alle anderen ongekend en onvoorstelbaar is.
Daarom bestaat een objectieve auto-aankoop niet. Een auto koop je niet, die kies je als een stuk van je leven, als een verlengstuk of een aanvulling. Daarom is het overleg zo belangrijk met iemand die de autowereld goed kent, die probeert te begrijpen welke elementen belangrijk zijn bij het kiezen van de wagen. Er zijn gelijkenissen tussen de zoektocht naar een auto en een geliefde. Een goed gevoel bij de keuze is essentieel. Er mag een beetje euforie en gelukzaligheid in de lucht hangen bij deze momenten zodat de basis gelegd is voor vele jaren rijplezier nadien.