Hoe in Coronatijden een wagen internationaal leveren?

18 mei 2020 | Dirk

Ondernemen met ambitie klinkt wat hoogdravend maar bij Legend Motors hebben we dit begrip ontdaan van alle franjes om tot de kern van de betekenis te komen, met beide voetjes op de grond. Voor ons betekent het dat we de onderneming stap voor stap willen laten groeien in de richting die we in het begin van dit jaar 2020 omschreven hebben als "premium tweedehandswagens". Er zit een zeker ondertoontje in dat wat Duits klinkt, omdat Duitse wagens zich nu éénmaal erg goed lenen tot deze baseline.

Intussen zijn reeds enkele Duitse wagens met succes geïmporteerd en verkocht. Er komt heel wat meer kijken bij het importeren van een wagen in vergelijking met een stockwagen verkopen. Opvallend is de grote klantentevredenheid bij dergelijke verkopen. Legend Motors neemt dan ook alle formaliteiten op zich. De klant hoeft enkel de bestelbon te ondertekenen, wat later kan hij dan de wagen komen ophalen (altijd een feestelijk momentje bij Legend Motors).

Maar toen kwam Corona. We zagen onze strategie voor 2020 in rook opgaan: "Premium tweedehandswagens ondersteund door import vanuit Duitsland en export in de buurlanden". Alle grenzen dicht. Geen import meer. Geen export meer.

De maandagvergaderingen

Daarvoor dienen onze vergaderingen op maandagmorgen. Vergadering is een groot woord. Het zijn uitwisselingen van ideeën waarvan de pro's en de contra's afgewogen worden; we evalueren de activiteiten van de voorbije week en denken na over verbeteringen van business processen; we bespreken opportuniteiten en elke keer komen er ook wel pittige anekdotes aan bod.

Deze week waren we verplicht om de autokeuringen online te reserveren. Er waren twee autokeuringen voorzien vandaag: om 10.20u. en 13.35u. Dus hadden we onze "maandagvergadering" pas rond 15.00u. We hebben erg moeten lachen met mijn laatste autokeuring waar vastgesteld werd dat ik een wagen aangeboden had ter keuring met een ijzeren pin door de linkervoorband. De mannen van de autokeuring konden er ook met een kleine grimas achter hun mondmasker om glimlachen. Uiteraard zorgt dit voor "nen dikke rooien" (het keuringsformulier heeft dan een rode hoofding) en aangezien wij in Ghislenghien naar de autokeuring gaan, krijgt dat formulier dan de ronkende titel "INTERDIT A LA CIRCULATION".

Fransman koopt Land Rover Defender 110 Double Cab

Het belangrijkste punt op de agenda was: er is een klant die één van de schitterende paradepaardjes wil kopen op de website: de Land Rover Defender 110 Double Cab, een in het oog springende wagen die niet lang op de website heeft gestaan en waarvoor snel een koper gevonden werd. Het enige probleem: het is een Fransman.

Hoe lever je in Lockdown een auto aan een koper in Frankrijk?

Er zijn meerdere espresso's genuttigd eer we het idee vorm gegeven hadden om op een wettelijke manier toch de auto te kunnen leveren. Binnenkort rijden wij met deze Defender helemaal tot aan de Franse grens, ergens op een landelijke weg. Aan de andere kant van de grens staat de koper. Wij mogen de Franse grens niet over en de Fransman mag de Belgische grens niet over. We duwen de wagen letterlijk traagjes de Franse grens over en blijven net voor de grenslijn staan. Op dat moment kan de Fransman de deur van de bestuurder openen, op Franse grond reeds; hij kan instappen en zo dus de wagen in ontvangst nemen. Volledig legaal. Volledig volgens alle internationale regels. En met respect voor de social distancing.