Zeven weken heb ik het glimmend staal moeten missen, de geur van rubberbanden omdat winter en zomer moeten gewisseld worden, het geluid van de V8-motor die altijd wel ergens in de rij staat te wachten. Zeven weken heb ik gedroomd van de ritjes vanuit Ronse naar Ghislenghien waar we met de wagens een technische controle laten uitvoeren zodat klanten onder de groene hoofding van het officiële testverslag kunnen verifiëren dat Legend Motors veilige wagens verkoopt.
Toen onze premier Wilmès vorige week veel te laat aan haar persconferentie met Powerpoint begon, zat ik vooraan op het puntje van de nochtans comfortabele relaxzetel in onze living, met een goed glas Pauillac van het jaar 2005 naast mij en de fles binnen handbereik.
Wanneer de buren het al lang opgegeven hadden en alle lichten in de buurt reeds gedoofd waren, kwam de verlossende aankondiging: vanaf maandag 4 mei mogen B2B-bedrijven herstarten. De laatste slok Pauillac is toen als een vloeibare extase naar binnen gevloeid. Nog diezelfde nacht hebben we telefonisch een planning opgemaakt om de volgende week de activiteiten van Legend Motors opnieuw op te starten, in eerste instantie enkel met professionele contacten en met inachtneming van de sociale distancing en waar nodig zelfs met mondmasker.
Vandaag 4 mei hebben we een aantal wagens opgehaald omdat het vanaf nu toegelaten is in het kader van de bedrijfsactiviteiten ook niet essentiële verplaatsingen te organiseren. Één van die wagens is de Range Rover Sport. Morgen dinsdag zullen een aantal administratieve zaken in orde gebracht worden om deze wagens klaar te maken voor inverkeerstelling; een aantal wagens zullen professioneel gefotografeerd worden voor de presentatie online op de website.
Maandagavond ben ik met de Range Rover Sport naar huis gereden, een rit van ongeveer 45 km. Een rit kan ik dat eigenlijk niet noemen, eerder een yoga-sessie in een luxueus salon met een stilte-coach die lijf en leden in een toestand van verlichting brengt en die de corona-chaos herleidt tot een vage herinnering in een ver verleden. Met zijn 258 pk geleverd door een discreet draaiende 3.0 TD V6 motor, is een ingehouden energie beschikbaar die in deze wagen vertaald wordt naar een wat mysterieus en elegant contactloos zweven boven elk wegdek. De elektronische luchtvering zal daar wel voor iets tussenzitten.
Bij het uitstappen thuis, voel ik diepte onder mijn zolen alsof ik vanuit de hoogte weer neerdaal op deze aarde. Ik laat dit pronkstuk vooraan op de parking staan, met de krachtige snuit naar de straatkant gekeerd. De buren mogen mateloos meegenieten.